نگاهی به کمپین محیطی برند اکوانرژی

گفت‌و‌گوی مصطفی مرادی با روزنامه فرصت امروز

در روزهای اخیر یک کمپین تبلیغاتی با آگهی های محیطی ساده در شهر اکران شد که از طریق یک سری المان آشنا پیام را به مخاطبان منتقل می کرد؛ المان هایی که نقش یک رابط را میان پیام و مخاطبان بازی کردند.

این طرح آگهی ها مربوط به برند اکوانرژی است که در حوزه تولید چیلرهای جذبی فعالیت دارد. کمپین برند اکوانرژی چند وقتی است اکران شده و در حال حاضر به صورت محدود در برخی از رسانه های محیطی نصب است. این کمپین به منظور معرفی برند و محصولات آن برنامه ریزی شده است.

«فرصت امروز» به منظور بررسی این کمپین گفت وگویی را با مصطفی مرادی، مدیرهنری و طراح گرافیک داشته است. همچنین در ادامه دکتر حسین خطیبی، مدیرعامل کانون تبلیغاتی نور و مجری طرح آگهی های اکوانرژی به سوالات مختلفی در رابطه با کمپین این برند پاسخ داده اند که می خوانید.

طراحی فضای ساده و مینیمال در کمپین تبلیغاتی

مصطفی مرادی، مدیرهنری و طراح گرافیک درباره طرح آگهی های کمپین برند اکوانرژی می گوید: کمپین اکوانرژی در دو فاز لانچ شده است. برند در فاز اول با به کارگیری المان دماسنج و رنگ پس زمینه قرمز به همراه شعار «داغ نباشید» بر روی نامش تاکید داشت و در فاز دوم برای مخاطب تا حدودی حوزه فعالیت خود را مشخص و از شعار «خنک بمانید» رونمایی کرد. زمانی که آگهی فاز اول اکران شد با توجه به ایده اجرا شده در آن برهه زمانی نظر مخاطبان را به خود جلب و سوالی را که مدنظر بود ایجاد کرد.

در فاز دوم نیز برند توانست نظرها را به طرح آگهی هایش جلب کند. در این فاز برند کاملا برای مخاطبان مشخص کرد که چه محصولاتی را به بازار ارائه می دهد. در تمامی طرح آگهی ها فضایی مینیمال و ساده به تصویر کشیده شده بود. در این میان المان دماسنج نیز توانسته بود، منظور برند را به مخاطبان نشان دهد و بگوید که محصولات اکوانرژی، محصولاتی در حوزه تهویه مطبوع است.

تمام طرح آگهی های کمپین برند اکوانرژی از لحاظ اجرایی قابل قبول و مناسب هستند و از ایده ساده و جالبی نیز پیروی می کنند. مرادی در مورد طرح آگهی دوم کمپین برند اکوانرژی می گوید: آگهی دوم این کمپین نیز از لحاظ اجرایی مناسب است اما نکته ای در آن مشکل ساز شده است. در این طرح از المان دکمه های یک ضبط صوت یا پخش کننده موسیقی استفاده شده است؛ دکمه هایی که به نظر همگی آنها در زمان ایده پردازی اولیه برای اجرا تعریف نشده بودند و بعدا به طرح اضافه شده اند.

به نظر در زمان ایده پردازی گروه فقط خواسته اند از دکمه توقف (که شبیه به دو دماسنج کنار هم است) استفاده کنند اما بعد از مدتی احساس کرده اند که شاید توسط مخاطب رمزگشایی نشود و بعد دکمه های ایست و شروع، به آگهی استفاده شده است.

پیچیدگی های اجرای ایده های خلاقانه

مرادی می گوید: این موضوع شاید برای اکثر مدیران هنری و طراحان پیش آمده باشد. گاهی ایده هایی که در ابتدا جذاب و خوب هستند وقتی به مرحله اجرا می رسند، نتیجه جالبی ندارند. به همین دلیل طراحان مجبور می شوند برای قابل مفهوم کردن ایده شان المان هایی را به طرح اضافه کنند، اما گاهی این کار باعث می شود ایده اصلی تغییر مسیر دهد یا از معنی خود دور شود.

در این حالت چون خروجی آن چیزی نیست که توقع می رود، بهتر است که طراحان ایده را کنار گذاشته و ایده ای جدید را خلق کنند. این کار شاید زمان بر باشد، اما دستاورد بهتری را برای برند به همراه خواهد داشت. به همین دلیل با اینکه طرح دوم ساده و مینیمال است اما اضافه شدن دکمه هایی به غیر پخش، طرح را از ایده اصلی دور کرده است.

مرادی درباره شعار تبلیغاتی «خنک بمانید» می گوید: این شعار کوتاه و ساده است و به راحتی خوانده می شود اما این شعار بیشتر مخاطب را به یاد محصولاتی مانند پنجره دوجداره می اندازد که عایق دما هستند. محصولاتی که خنکی (یا گرما) را در فضای داخلی نگه می دارند. محصولات اکوانرژی فضا را خنک می کنند و به عنوان یک خدمت جانبی قابلیت ثابت نگه داشتن دما را دارند، شاید بهتر بود، در این شعار تغییراتی ایجاد می شد که با فضای محصولات اکوانرژی هماهنگ تر شود. البته به نظر چون اول گروه به ایده تصویری آگهی رسیده و بعد شعار را برحسب آن طراحی کرده اند، شعار با این ترکیب شکل گرفته است.

مرادی درباره رسانه تبلیغاتی که طرح آگهی از طریق آن اکران شده می گوید: طرح آگهی ها به دلیل اینکه در آنها از المان های کمی استفاده شده به راحتی توسط مخاطبان رمزگشایی می شود و بینندگان پیام را آسان دریافت می کنند، بنابراین طرح آگهی ها متناسب با رسانه های محیطی طراحی شده اند. البته محصولات اکوانرژی معمولا به صورت B2B فروخته می شوند و مخاطبان خاص خود را دارند و این مخاطبان در این مدت برند را شناخته اند، بنابراین این آگهی ها کار یادآوری و ترغیب را به خوبی انجام خواهند داد.

مرادی در پایان می گوید: با شروع فصل سرما بهتر است برند طرح آگهی های متناسبی را اکران کند و همین روند را به منظور نشان دادن عملکرد گرمایشی محصولات اکو انرژی (در صورت وجود) به کار بگیرد. مطمئنا کسی دوست ندارد در زمستان خنک بماند.

انتقال پیام از طریق المان های آشنا

دکتر حسین خطیبی، مدیرعامل کانون تبلیغاتی نور و مجری طرح آگهی های اکو انرژی درباره آنها می گوید: این طرح آگهی های تبلیغاتی در قالب یک کمپین فراگیر برای برند اکوانرژی که در حوزه تولید چیلرهای جذبی فعال است، طراحی و اکران شده اند. هدف مان در این کمپین انتقال پیامی ساده از طریق المان هایی که برای مخاطبان آشناست، بود. برای این کمپین دو طرح آگهی طراحی شده است. طرح آگهی اول در راستای برندینگ و آشنایی مخاطبان با نام برند اکوانرژی اکران شد.

در آن آگهی فقط نام برند به همراه یک دماسنج به مخاطبان نشان داده شده بود. طرح اول ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی فقط با همراه کردن المان دماسنج به مخاطبان معرفی شده بود؛ همراه کردنی که ماندگاری نام برند را در ذهن مخاطبان آسان تر می کند. در آن طرح آگهی هدف مان این بود که مخاطب نام برند دوبخشی اکوانرژی را در ذهنش نگه دارد.

اهمیت ماندگاری نام برند در ذهن مخاطبان

خطیبی درباره دومین طرح آگهی کمپین برند اکوانرژی می گوید: اساسا در روانشناسی تبلیغات وقتی با کمک گرفتن از یک سری فایل های آشنا در ذهن مخاطبان پیامی منتقل شود، ماندگاری اش بیشتر خواهد شد برای مثال شاید نام بردن از محصول یا برندی نکته ای در ذهن مخاطبان ایجاد نکند و آنها فقط با نام محصول را به یاد نیاورند اما اگر همان نام با یک فاکتور یا المان آشنا در ذهن مخاطبان گره بخورد، یادآوری اش راحت تر و سریع تر صورت می گیرد.

به همین دلیل سعی مان بر این بود که نام برند اکو انرژی را با یک المان یا فاکتوری مشخص برای مخاطبان همراه کنیم؛ المانی که مخاطبان هر زمان یا هر مکانی آن را دیدند به سرعت یاد برند اکو انرژی بیفتند. به همین دلیل سراغ المانی رفتیم که نام اکو را نیز به همراه داشت. در این طرح آگهی از آیکون های یک اکو یا ضبط صوت استفاده کردیم که یادآوری روشن و خاموش کردن دستگاه های برند اکو انرژی نیز بودند.

در طرح مورد نظر از دکمه های روشن و ایستادن استفاده شده و به جای دکمه پخش از یک دماسنج استفاده شده است. این کار نیز به خاطر شباهت دکمه پخش اکو به دو خط دماسنج بود؛ دو خطی که از طریق آن می توانستیم دمای پایین را از طریق آن نشان دهیم. این آگهی در جهت نشان دادن شیوه کارکرد برند اکوانرژی به مخاطبان بود، آگهی ای که خنک کردن هوا توسط محصولات و ثبات را به آنها یادآور می شد.

به کارگیری شعاری ساده و کوتاه

خطیبی درباره رنگ پس زمینه طرح آگهی های برند اکوانرژی می گوید: در این طرح آگهی ها از رنگ آبی که نشان از خنک کنندگی است، استفاده شد. البته با رنگ آبی می خواستیم کم مصرف بودن محصولات اکوانرژی را نیز به مخاطبان یادآور شویم.

خطیبی درباره شعار این طرح آگهی ها می گوید: شعار نیز ساده، کوتاه و دقیقا در راستای طرح آگهی ها طراحی شد. شعار «خنک بمانید» به راحتی می توانست پیام برند را به مخاطبان یادآور شود.

خطیبی درباره رسانه های تبلیغاتی که برای این کمپین به کار گرفته شده، می گوید: برای انتشار این طرح آگهی ها از مجلات تخصصی و رسانه های محیطی استفاده کردیم. همچنین این طرح آگهی ها در سمینارهای تخصصی برای گروه مخاطبان خاص که مهندسین را شامل می شد، نشان داده شد.

در این سمینارها علاوه بر این طرح آگهی ها شیوه استفاده محصولات اکوانرژی نیز آموزش داده شد. در حال حاضر اکران این کمپین محدود است اما قبل از این طرح آگهی ها به طور گسترده در تهران از طریق رسانه های مختلف منتشر شده بودند.

یکشنبه, 09 آبان 1395

شماره 639 روزنامه فرصت امروز

Share your thoughts