از مهره های چرتکه تا دکمه صفر ماشین حساب

گفت‌و‌گوی مصطفی مرادی با روزنامه فرصت امروز

طرح بخشودگی جرایم بدهی های معوق بانك اقتصاد نوین با هدف حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی و با درک فضای حاکم بر اقتصاد کشور است. این طرح برای مشتریانی است که به هر دلیل نتوانسته اند بدهی خود به بانک را در موعد مقرر پرداخت کنند. آنها این فرصت را خواهند داشت با شرایط اصلی قرارداد تسهیلاتی خود، نسبت به تسویه بدهی معوق شان اقدام کنند.

بانک اقتصاد نوین برای اطلاع رسانی این طرح به مشتریان خود از آگهی روزنامه ای استفاده کرده است. در این طرح ماشین حساب می بینیم و دکمه صفر اعداد آن نشان از صفر شدن جرایم تسهیلات معوق است که کاملاً گویای این است.

آگهی بخشودگی جرایم بانک اقتصاد نوین طراحی شده در استودیوی خلاقیت دات است که مصطفی مرادی، مدیر هنری و طراح گرافیک به بررسی این آگهی پرداخته است و در ادامه توضیحات بیشتری را ناصر راد، عضو تیم ایده پردازی استودیوی خلاقیت دات می دهد.

پیام واضح و روشن

مصطفی مرادی، مدیر هنری و طراح گرافیک درباره طرح آگهی چاپی بانک اقتصاد نوین گفت: نخستین نکته ای که در مورد آگهی چاپی بانک اقتصاد نوین باید گفت، این است که این آگهی به دور از خلاقیت هایی که امروزه در آگهی ها مرسوم شده و مخاطب از مفهوم و مضمون آگهی کلاً چیزی متوجه نمی شود، به میزانی که لازم است خلاقیت را دارد و به طور واضح و روشن پیام خود را به مخاطب خود می رساند.

استفاده ای ساده و مشخص از المان ماشین حساب

او درباره ایده آگهی گفت: ایده اصلی آگهی صفر شدن معوقات بانکی است. المان انتخاب شده در این آگهی، ماشین حساب و عدد صفری است که روی صفحه نوشته شده. این المان در حساب وکتاب زیاد استفاده می شود و در واقع می توان گفت که ماشین حساب نخستین المانی است که برای حساب وکتاب به ذهن می رسد. فکر می کنم نقطه قوت این آگهی استفاده ای ساده و مشخص از این المان است و برای نشان دادن صفر شدن معوقات انتخاب درستی است.

نکته جالبی که در این آگهی وجود دارد، استفاده از نوع لی اوت و خود لی اوت روی ماشین حساب است. با اینکه کاری ساده است و اکثر مواقع این تکنیک در آگهی های مختلف در دنیا انجام می شود، در ایران خیلی کم دیده شده است. در آگهی بانک اقتصاد نوین خیلی درست و بجا از این تکنیک استفاده شده است.

اما در لی اوت کلی، بالای ماشین حساب یک فضای نسبتا زیاد، حدود یک چهارم فضا خالی داریم که وزن کار در قسمت پایین سنگین و بالای طرح یک مقدار خلوت شده است. شاید اگر با زاویه بهتری عکاسی می شد یا اینکه لی اوت متفاوت تری انتخاب می کردند این مشکل برطرف می شد.

مرادی در مورد نحوه اجرای کار گفت: به نظر من کاری تمیز است و مشکل خاصی را در نحوه اجرا احساس نمی کنم. در ادامه کارهایی که بانک اقتصاد نوین انجام داده و می توان گفت سبک خاصی را پیدا کرده است، این آگهی استاندارد های لازم را دارد و می توان آن را جزو آگهی های خوب به حساب آورد.

برای رسیدن به شعار اول به تصویر آگهی رسیدند

او در مورد شعار و هماهنگی آن با سوژه آگهی گفت: شعار این آگهی «جرایم تسهیلات معوق صفر شد» است. معمولاً اکثر بانک ها برای انتقال این چنین پیام هایی تنها به شعاری مثل بخشیده شدن جرایم معوق بسنده می کنند.

شعار این آگهی تمیز و گویا است ولی خیلی خلاقانه نیست. در شعار از جمله «صفرشد» استفاده شده که شعاری مستقیم است و به طور کاملاً واضح پیام خود را انتقال می دهد. خلاقیتی که در شعار این آگهی می بینیم به خاطر استفاده از ماشین حساب در تصویر اتفاق افتاده، یعنی برای رسیدن به شعار، اول به تصویر آگهی رسیدند که صفر روی ماشین حساب است و این صفر شدن از تصویر ماشین حساب به شعار تسری پیدا کرده و شعار این آگهی را از آن حالت طبیعی که معمولاً بانک ها برای اطلاع رسانی استفاده می کنند خارج کرده است.

مرادی در مورد انتخاب رسانه گفت: انتخاب این رسانه انتخابی درست است، چراکه کسانی که روزنامه را مطالعه می کنند، معمولاً همان قشری هستند که مخاطب آگهی باید واقع شوند. رسانه های دیگر کلی تر و هزینه ای بالاتر دارند و توجیهی ندارد که برای اطلاع رسانی بانکی از آن رسانه ها استفاده شود. البته می توان از رسانه های دیگر در کنار آگهی چاپی روزنامه استفاده کرد، مثلاً پوستر که می توان از آن در شعبات بانک برای اطلاع رسانی استفاده شود.

 شیوه ای خلاقانه

او در مقایسه این آگهی با سایر آگهی های بانکی گفت: معمولاً اکثر بانک ها یکسری اطلاعیه ها و خدمات دارند. خدمات بانکی را با حساب های قرض الحسنه و بانکداری الکترونیک می شناسیم. اما در مورد آگهی هایی که مربوط به اطلاعیه های بانک ها می شود، می توان گفت که این آگهی ها جدیدا شکل خلاقانه تری گرفته اند و بانک ها در این زمینه بیشتر به آن می پردازند که به نظرم اتفاق خوبی است.

قبلا بانک ها در مورد آگهی های مربوط به موضوع بخشیده شدن جرایم تنها به یک آگهی ساده بسنده می کردند، اما در حال حاضر اکثر بانک ها از این شکل و روشی که امروزه با آن برخورد می کنیم استفاده می کنند که شیوه ای خلاقانه است و باعث جذاب شدن این گونه از آگهی ها و بیشتر دیده شدن آنها توسط مخاطبان بانک ها می شود.

اطلاع رسانی به شیوه ای خلاق در مورد بخشش جرایم اقساط معوقه مشتریان

ناصر راد، عضو تیم ایده پردازی استودیوی خلاقیت دات درباره هدف و بریف آگهی چاپی بانک اقتصاد نوین گفت: بخشودگی جرایم اقساط عقب مانده مشتریان، یکی از فعالیت های اکثر بانک های کشور بوده است که در بازه های زمانی مختلف انجام می شود. بانک اقتصاد نوین هم برای اطلاع رسانی در این زمینه نیازمند یک آگهی چاپی بود که در صورت لزوم در سایر مدیاها هم قابل استفاده باشد. در بریف ارائه شده از طرف روابط عمومی بانک اقتصاد نوین مشخص شده بود که هدف اصلی آگهی اطلاع رسانی به شیوه ای خلاق در مورد بخشش جرایم اقساط معوقه مشتریان است.

به همین منظور تیم ایده یابی با هدف پیدا کردن المانی کمتر استفاده شده در عین حال گویا برای نشان دادن پاک شدن بدهی های مشتریان، کار خود را شروع کرد. وی افزود: نکته ای مهم در مسیر ایده یابی جلوگیری از به وجود آمدن نگاه بالا به پایین نسبت به مشتری بود که در روند کار مورد توجه قرار می گرفت.

ایده نهایی آگهی ابتدا از کانسپت یکدست کردن دانه های چرتکه شروع شد، در گذشته کسبه برای صاف کردن حساب مشتری چرتکه را برمی گرداندند و حساب ها از بین می رفت، اما در این آگهی به دلیل لزوم استفاده در سایر مدیاها، نیاز به تعلیق کمتر بود به همین دلیل مسیر ایده یابی به المان ماشین حساب و دکمه صفر کردن اعداد رسید. از نظر شباهت این المان بسیار نزدیک به کانسپت چرتکه بود و به دلیل آشنا بودن با بیشتر مخاطبان بانک، سرعت انتقال پیام را افزایش می داد.

المان ماشین حساب

ناصر راد درباره کیفیت بصری طرح گفت: بعد از شکل گیری کانسپت، نوبت به ساخت تصویری شد که بتواند بدون پیچیدگی و به شکلی ساده پیام را به درستی منتقل کند، المان ماشین حساب، دکمه های اعداد و علامت های زیادی دارد که به همین خاطر برای جلوگیری از پیچیدگی آگهی، استفاده از دیتیل این المان مناسب به نظر رسید.

پس برای رسیدن به تصویر نهایی قسمت های اضافی المان ماشین حساب که کمکی به انتقال پیام نمی کردند حذف و فقط قسمتی از آن در آگهی استفاده شد.

Share your thoughts